Newey: “Nieuwe neuzen maakt het er niet veiliger op”

De nieuwe neuzen op de F1-auto’s voor 2014 hebben reeds voor veel opschudding gezorgd. De neuzen moeten om veiligheidsredenen verplicht 300 mm lager zijn dit jaar, al is de veiligheid er volgens Adrian Newey alleen maar op achteruit gegaan.

Newey, die als Technisch Directeur werkzaam is bij het Formule 1-team van Red Bull, waarschuwt dat de nieuwe neuzen meer gevaar voor de coureur op kunnen leveren bij bepaalde crashes.

De regel van de lagere neuzen is door de FIA ingevoerd, nadat onderzoek had uitgewezen dat een lagere neus de kans verkleint dat auto’s worden gelanceerd nadat ze een auto van achter aanrijden. Voorbeeld hiervan is het ongeluk van Mark Webber tijdens de GP van Valencia in 2010, waarbij de Australiër vol achterop de Caterham van Kovalainen reed.

De Australiër werd in zijn Red Bull gelanceerd, maakte een salto en smakte ondersteboven terug op het asfalt met de Red Bull. Webber kwam vervolgens hard tot stilstand in de bandenstapels, maar kon wonder boven wonder ongedeerd uitstappen.

‘Ik ben bang dat het tegenovergestelde zal gebeuren’, reageert Newey op het feit dat dergelijke crashes door de nieuwe neuzen tot het verleden zouden moeten behoren. ‘Wanneer een coureur een auto recht vanachter raakt kan die onder de auto voor hem schuiven. Hierdoor kan de achterkant van de auto het hoofd van de coureur raken en heb je met een veel ernstiger scenario te maken’. ‘Wat mij betreft brengen de nieuwe vleugels meer gevaren met zich mee dan dat ze voorkomen’.

Naast de nieuwe voorvleugels zette Newey ook zijn vraagtekens bij de plaatsing van de batterijen voor de Energy Recovery Systems (ERS). Deze moeten nu voor de motor onder de brandstoftank worden geplaatst, maar zouden bij oververhitting voor hevige branden kunnen zorgen.

‘Het is op grond van veiligheid bepaald maar het is mij onduidelijk waarom het plaatsen van een batterij onder de brandstoftank veiliger is dan deze te bevestigen achter de motor’, aldus Newey.

‘De batterijen kunnen oververhit raken door crashes of door moeilijk te voorspellen omstandigheden. Een brand is bij dermate grote batterij-eenheden moeilijk te controleren’, Newey uitte hierbij vooral zijn zorgen over de veiligheid van de personen in de pitsstraat.

De FIA schroefde vorig seizoen nog de veiligheidsmaatregelen in de pitsstraat op, nadat een cameraman tijdens de GP van Duitsland gewond raakte door een losgeraakt wiel afkomstig van de bolide van Webber.