De nodige vraagtekens zijn er al betreft de neusontwerp bij Lotus

Het neusontwerp van het team van Lotus verschilt wezenlijk van die van de andere teams. Velen vragen zich af of de constructie die lijkt op de vorm van een vorkheftruck wel helemaal past binnen de reglementen. Nadat het team van Lotus haar nieuwe bolide voor 2014 had getoond, werd de FIA dan ook belaagd door commentaar van de overige teams.

Technisch Directeur van Toro Rosso, James Key, denkt niet dat de neus illegaal is, maar vraagt zich wel af of de neus een juiste interpretatie is van de reglementen: “De neus van Lotus heeft wat opheldering nodig. Het is een erg slim idee en ik denk niet echt dat het illegaal is, maar het is wel de vraag of het een juiste interpretatie is van de nieuwe reglementen.”

Het interpreteren van de reglementen is altijd een controversieel punt. De reglementen voor 2014 schrijven slechts een neuspunt voor, maar het team van Lotus lijkt op het eerste gezicht voor twee neuspunten gekozen te hebben. Echter, door de ene zijde van de neus langer te maken dan de andere hoopt het team uit Enstone een maas in de wet gevonden te hebben. De iets kortere zijde is simpelweg een foefje om aan de precieze formulering van de reglementen te voldoen.

Volgens Pat Symonds, technisch directeur van het team van Williams, is het een vernuftig ontwerp: “Alle teams kijken nu wat mogelijk is in deze richting,” aldus Symonds tegenover Auto Motor und Sport. “voor het testen is de neus echter nog geen beslissend onderdeel. Iedereen wil eerst gewoon aan het werk en zich later pas bezighouden met de grenzen van de aerodynaica.”